Sömntuta

Vad har flugit i mig? Jag känner inte igen mig själv. Jag är så hysteriskt trött om dagarna. Jag sover kanske sex timmar på nätterna vilket är lite för lite. När jag vaknar är jag lika trött som när jag gick och la mig, enda skillnaden är att jag när jag vaknar tänker alldeles för mycket. Jag har drömt någon dröm som varit sjukt detaljerad och känslosam som sitter i, samtidigt som många andra tankar slåss om att få min uppmärksamhet. När jag går och lägger mig är jag så trött att jag slocknar på några minuter. Jag kan känna att kroppen går ner i viloläge rätt tidigt om kvällarna så när jag släcker tar det kanske två minuter innan jag sover. När jag vaknar runt 4 eller 5.30 är jag jättehungrig och kissnödig. När jag varit upp på toaletten tar det kanske en till en och en halvtimme att somna om. Alla mornar somnar jag inte om. Vid 7 går jag upp och äter frukost och har jag då inget jag ska iväg till vill jag somna om när klockan är runt 8. Men då är det lite för sent att somna om. Ibland gör jag det ändå å då har jag jättesvårt att känna mig pigg när jag vaknar en timme senare. 

Tidigare studsade jag alltid upp ur sängen omkring 06.30 och var sen pigg resten av dagen. Även om jag egentligen inte sover så mycket mindre nu än tidigare är skillnaden på sömnkvalitet enorm. Det tar på krafterna att leva i en parallell värld på nätterna. Min hjärna får aldrig vila. Mina drömmar är som sagt väldigt väldigt detaljerade och allt är verklighetstroget. Jag minns varje natts dröm sedan flera år tillbaka. Jag tror givetvis att den höga anspänningen jag har om dagarna påverkar sömnkvaliteten. Jag har legat på hög stressnivå länge nu och det börjar ta ut sin rätt. Jag önskar att det inom snar framtid lugnar ner sig, vilket det förmodligen inte gör om jag ska vara realist. Jag vet vad jag har som väntar och det är inte så mycket lättare eller mindre än vad det är nu. 

Jag får helt enkelt fortsätta ta en sak i taget, fortsätta varva nytta med nöje och lyssna på mig själv. Aktiv återhämtning. Idag har jag gjort klart en grej inför körfesten på fredag. Jag har städat här hemma, gått med pappersinsamling, handlat och gjort några ärenden på stan. Så resten av kvällen tänker jag softa. Titta på en serie jag följer, kanske virka lite, äta kvällsfika och sova. 

Kommentera här: