2016 - mål

Nytt år, nya möjligheter. Är det inte så det kallas? Jag har funderat på det här med nyårslöften och mål. Jag tycker att det är svårt att sätta upp mål. Inte för att jag inte har några. Men genom åren har jag satt upp mål, förväntningar hos mig själv, jag har gått all in i några veckor och sedan har jag kraschat. Platt fall utan någon som helst fallskärm eller armar att ta emot mig med. och fallit. Varje nystart på höstterminen, varje månad, varje år och ibland varje vecka har jag försökt efterleva mina egna förväntningar. Det har aldrig resulterat i annat än en besviken Johanna med lite mer självförakt. Idag kan jag se att det är så jag har gjort. Satsat högt. Långt över min kapacitet  Fortfarande är en av mina största svårigheter just att se mina begränsningar och vad som är lagom för mig. Jag vill ofta mycket mer än vad jag mäktar med. Jag är betydligt bättre på att känna av och se varningstecken, men just mål och vad som är rimliga steg att ta i vilket tempo, där har jag nästan noll koll. Därför tycker jag att det är svårt med mål. 
 
När jag bodde på Lenagården satte jag upp en liten lapp på vägen där jag skrivit ner saker jag ville sträva efter. För mig kändes det mer kravlöst och något som jag kunde ta till mig. Jag har tidigare varit paniskt rädd för framtiden och så fort någon nämnt ordet eller ens börjat prata i termer av 3 månader å framåt har jag blivit fruktansvärt stressad, huvudet har låst sig, tankarna har sparkat bakut och jag har fått starka suicidtankar. Vilka är dina mål Johanna? Det var min värsta fråga. Vad då mål? Såklart hade jag mål men att sätta ord på dem gick inte. Mål inom vad? Jag kan vara rätt bestämd av mig och verkligen veta hur det ska vara och hur jag vill ha det, men det är mer att det ska kännas på ett visst sätt. När det är som jag vill ha det då vet jag att det är rätt och jag vet när det målet är uppnått. Men att beskriva det innan kan fortfarande vara svårt, dock inte alls som tidigare.
 
Jag fick ta del av en kompis nyårslöften, eller kanske ska jag kalla det för mål. När jag såg dem blev jag inspirerad. Hennes mål var inte enbart stora livsmål, dock vet jag att hon funderat i livsmål och livsriktning, men i o m att jag har svårt att bryta ner mina stora, långsiktiga mål till delmål är det lättare att fokusera på sådant jag redan gör och närmar mig här och nu, än att tänka väldigt vitt och brett. Jag har värderade riktningar, jag vet vad jag behöver, att fortsätta ta mig själv på allvar och lyssna på mig själv, så jag utgår ifrån det, utan att göra så stor grej av det. Jag märker att jag lätt drar iväg i tankarna och blir både rädd och stressad när jag tänker för långt fram. Många skulle säkert säga att jag gör helt fel - att jag behöver måla upp en målbild, leva mig in i hur det skulle kännas, sätta upp delmål och ge järnet för att uppnå det - att jag nu bara mesar runt. Och kanske är jag feg. MEN för mig är det just nu viktigt att se att jag kan ta mig genom svårigheter och tuffa perioder utan att översköljas av suicidtankar och utgöra en stor fara för mig själv. Jag håller just nu på att "lära mig" gå i öppenvård och våga tro att det stödet räcker. I o m att jag fortfarande har svårt att se min egen förmåga och vill gärna mer än vad jag orkar och klarar av, så är det svårt att sätta upp rimliga mål. Många som träffar mig skulle förmodligen aldrig kunna ana att jag har väldigt mycket jag kämpar med dagligen. Men jag kan inte blunda för mig själv längre och ett sätt att ta mig själv på allvar och lyssna på mig själv är att just nu inte sätta upp för långsiktiga mål. Jag vet vad jag vill långsiktigt, jag vet hur det ska kännas och jag kan se mig själv där och då, men under vägen dit väljer jag just nu att fokusera på det som är här och nu. (Oj vad invecklat detta blev. Hänger ni med något?)
 
Ni ska få ta del av några saker från min lista att sträva efter under 2016:
- Fortsätta lyssna på mig själv och min kropp.
- Se Star Wars filmerna.
- Göra klart utredningarna och påbörja behandling.
- Fortsätta arbetet mot ätstörningen. Krympa den mer och mer.
- Träna för att det är roligt.
- Spara så mycket jag kan utifrån min ekonomi. (ca 200kr/vecka ~ 10000kr/år)
- Kartlägga och lära mig mer om min ev PMS.
- Införa dagar med jämna mellanrum helt fria från telefon, uppkoppling, möten, måsten, åtaganden etc. Så kallade sabbatdagar.
- Rensa ut mer per månad än vad som kommer in. Sträva efter iallafall plus minus noll i ut och in med saker i hemmet.
 
Detta var några saker.
Hur tänker du kring nyårslöften?
Har du några? Vad?
Om inte, varför?
 
Kram Johanna
 
 
 
 
 

Kommentera här: