Tillämpad avslappning

Det är några dagar sedan jag skrev ett inlägg. De beror på att mina dagar dels har bestätt av rätt mycket flängande, varvat med många praktiska uppgifter som dykt upp allt eftersom och en sönderstressad hjärna. Jag har prioriterat återhämtning och back to basics - mat, sömn, aktiv återhämtning och sömn. I nuläget värker kroppen av spänningar och jag känner mig både ledsen, matt och stressad och upplever en enorm meningslöshet.
 
Jag är väldigt medicinkänslig och två gånger under januari har jag försökt sänka min Cipralexdos från 17,5mg till 15mg. Båda gångerna har jag uppvisat tydliga depressionssymtom, så som en känsla av meningslöshet och begynnande suicidtankar. Jag tror att en kombination av tuff ätstörningsbehandling och en sänkning av medicinen har bidragit till mitt mående just nu, så när jag träffade min psykolog i måndags bestämde vi att jag återigen skulle höja till 17,5mg. Vet dock inte om jag ska stå på 17,5mg eller om jag ska upp till 20. Min nuvarande dos är ingen vanlig dos, men jag blir pågränsen till hypoman med för höga doser, och det vill jag ju heller inte bli. Svår balansgång. Det är uppenbart att jag behöver den i nuläget iaf.
 
Färdigpratat om mediciner. Det jag egentligen skulle skriva om är avslappning. Min psykolog frågade om jag använt mig något av TA, Tillämpad Avslappning, vilket jag har. När jag bodde på Lenagården gjorde vi det dagligen under en period och jag har haft väldig nytta av det. Jag har t o m skrivit ett inlägg om just TA i min tidigare blogg. För er som inte är bekanta med TA sedan tidigare kommer här en enkel förklaring, tagen från inlägget jag skrivit förut.
 
Vad är då TA? Det bygger på att en lär kroppen att slappna av. Första spänner en musklerna i en viss kroppsdel för att sedan slappna av. Varje muskel isoleras och de muskler som redan varit spända förblir avslappnade när närliggande muskel spänns. Exempel är handen som förblir avslappnad när överarmen spänns. Hela tiden är andningen djup och en andas med magen. Så småningom räcker det med att bara göra kroppen uppmärksam på att den ska slappna av för att den ska bli avslappnad. Då kan en också välja muskler att slappna av samtidigt som andra används och är spända. Exempel är att armar och axlar inte behöver vara spända när en går eller står i kö.
 
Den här veckan har jag tillämpat denna avslappningsmetod och jag kommer fortsätta med det då jag just nu har väldigt svårt att slappna av, men verkligen behöver det för att inte braka sönder och samman.
 
Kram Johanna
 
For the highest rated quotes on the Internet visit http://svpicks.com/inspirational-quotes/:

Kommentera här: