En dag i taget

Det är inte så mycket aktivitet här på bloggen. Det beror på att jag legat däckat i en rejäl förkylning. Vad går egentligen gränsen för sjuk och förkyld? 

Jag har iallafall haft ont i kroppen, ont i halsen, huvudvärk, ont i tandköttet, ont i armhålorna, bakom bröstbenet, snorat och kännt mig matt och slut. Jag är fortfarande inte pigg men jag blir inte helt slut av att duscha. Jag orkar göra något under inte allt för lång tid. 

Igår gick jag till ICA som inte ligger så långt från oss. Det räckte för att jag skulle få mer ont i halsen, men det var skönt med frisk luft. Nu har det ju kommit snö också. Hur underbart är inte det. 

Idag har jag gått igenom två lådor. En med elektronik och en med verktyg, glödlampor och liknande. Det var skönt att rensa och slänga. 

Före:

Under tiden:

Efter: 

Som jag skrev i det tidigare inlägget så är det mycket som jag inte mår bra över och mina dagar känns mer som överlevnad just nu. Min psykolog är fortfarande sjuk och min ätstörningsbehandlare och jag når inte fram till varandra. Det är väldigt många frågetecken överlag och jag kan inte sortera längre. Jag vill få svar på så mycket som jag inte får svar på just nu. Det är också många rädslor och mycket sorg som ligger och trycker. Allt hänger ihop. 

För att försöka överleva och hitta tillbaka till ork och livskraft har jag gjort mindmaps med rubriken "minska inre stress". Jag har skrivit ner det som snurrar i huvudet och även skrivit hur och när (om möjligt) jag kan återgärda. Tyvärr är det en hel del som kräver mina kontakter på öppenvården och när de är sjuka eller inte går att få tag i dag efter dag så blir jag ledsen och ännu mer stressad. Men jag fortsätter jobba med acceptans (vilket jag också skrivit mindmaps runt), validering, göra det bästa av situationen och ta hand om mig - ta hand om och förebygga sårbarheter. Även tålamod, tid och tillit är något jag påminner mig om dagligen. Någon dag ska jag väl känna att jag lever igen och inte bara överlever. 

Hur kan jag bli så himla hungrig var 3e timme när jag inte gör så mycket om dagarna? Jag äter enligt matschemat men blir så hungrig att jag mår illa, kallsvettas, får huvudvärk, mår sämre psykiskt och får ont i magen. Hur är det ens möjligt? 

Kram Johanna 


Kommentera här: