Veckans träning

Lördag förmiddag och jag äter lunch till frukost. Jag åker till Stockholm för att fira min systers kusin som fyller år idag och ikväll ska vi i familjen gå på Kristina från Duvemåla. Jag såg den med Helen Sjöholm, Peter Jöback och Anders Ekborg när jag var 10 år, men nu ska vi se den igen. Jag lyssnar ofta på musiken så när Petra fick biljett i födelsedagspresent och pappa berättade att han köpt biljetter till oss alla blev jag glad. Det blir så konstigt med mattider gällande lunch och frukost idag, därav lunchlåda till frukost. 

Som rubriken på inlägget avslöjar ska jag berätta hur jag tränat den här veckan. Jag har börjat hos en ätstörningsterapeut och likt min psykolog rekommenderar hon träning 3 gånger /vecka. Som träning räknas då också power walks. Jag har en tendens att träna för mycket, dels för att jag styrs av ätstörningstankar men också för att det är så förbaskat roligt att träna. Jag har börjat läsa om PMS då jag förmodligen lider av rätt svår PMS, och där är även träning i måttlig mängd bra för hormonerna ihop med PMS. 

Måndag - Medelpass 
Monika på Friskis har de roligaste medelpassen. Jag gillar rörelserna, musiken, uppbyggnaden, enkelheten utan att det blir tråkigt. Allt. Det är som om jag själv skulle ha gjort passet. Då vet en att det är ett pass som passar en. Dock var jag väldigt trött i måndags. Benen kändes som bly. 


Onsdag - Spinning korta intervaller
Jag har precis upptäckt spinning så jag försöker att gå en gång i veckan. Det är både roligt, mördande, svettigt och utmamande. Precis som jag vill att träning ska vara. Ett jätteroligt pass som jag kommer återkomma till. 


Fredag - Gyminstruktion
07.30 var jag på gymmet för en instruktion i starting strength. Det är ett upplägg av styrketräning där en fokuserar på stora rörelser, många muskler, tunga vikter och få repetitioner. Passet är egentligen utformat så att du kör pass A, pass B, pass A ena veckan och pass B, pass A, pass B andra veckan. Dessutom är det tänkt att en kan lägga på 2,5kg varje pass. Dock kommer jag bara köra ett pass i veckan men fortfarande uppdelat. Så ena veckan pass A, andra veckan pass B. Istället för att köra 3rep x 5set och maxa med vikt kommer jag till en början att nöta mycket teknik. Enligt instruktören har jag god teknik och bra rörlighet men att det finns finlir att öva på, så jag kommer fokusera på de små detaljerna i början av varje pass så att tekniken och rytmerna i rörelserna blir en naturlig del. Jag tänker att det kan vara bra också utifrån att jag har en tendens att gå ut rätt hårt, vilket musklerna tycks klara. Men mina stackars muskelfästen får sig en och annan inflammation, vilket jag med glädje undviker. 
Övningarna jag kommer köra är:

Pass A
Knäböj
Bänkpress
Frivändningar

Pass B
Militärpress
Chins
Marklyft

- TMI (träna med instruktör)
Jag har hittat ett roligt och utmanande pass. Igår var andra veckan jag gick på TMI och ledaren som håller passet på fredagskvällar är riktigt inspirerande. Jag tror att varje ledare gör sina egna pass så det gäller att hitta en ledare som håller i pass som passar ens egna nivå. 
Igår körde vi 10 övningar. 5 med kettlebells och 5 med medicinboll. Varje övning är 45sek med 10 sek vila. 3 varv. På slutet av varje pass ligger alla på golvet och flämtar. När vi pallrat oss upp står ledaren och glatt frågar oss om vi ska köra 4min intervaller som avslut. Då skrattar alla och vi pumpar ut det sista vi har. Igår var intervallerna burpees och plankan. Hej svetten! 

Trevlig lördag och kom ihåg att det är viktigt med ordentlig vila mellan träningspassen! 
Kram, Johanna
1 Lena:

skriven

Hej och Hå! Fan vad Du är duktig. Tänker ofta på dig och ditt fina goa glada humör. Själv kör jag Judo en timme i veckan som träningsform. Samt ett otal antal promenader men dem ser jag mest som rensa-skallen grejer.

Kram

Svar: Hej härliga du! Judo verkar grymt roligt. Rensa-skallen-promenader är bland det bästa! Jag rensar hjärnan ofta när jag cyklar, promenerar el tränar. :) det är skit att jag inte fick fortsätta på Remake. :( saknar er! KRAM
vagenarmalet.blo.gg

Kommentera här: