Föreläsning och rädslor

Vad fort en förmiddag kan gå. Jag har varit ute på det behandlingshem, Lenagården, som jag bodde på mellan mars 2012 till juni 2014. Jag och min gamla behandlare Daniel ska föreläsa för alla verksamhetschefer i företaget om hur det är att bo på behandlingshem. Dels ur ett klientperspektiv, men också hur en som behandlare upplever det hela. Vi kommer använda oss av vårt samarbete och min resa. 

Jag vill inte gå in på några detaljer för jag och Daniel hoppas kunna utveckla detta och föreläsa fler än en gång. Det kommer iallafall bli grymt och jag ser verkligen fram emot föreläsningsdatumet. Vi kommer slå hål på så många fördomar. I love it! 


Nu ska jag hem å äta lunch å eftermiddagen ska jag spendera på ätstörningsenheten. Jag ska träffa min behandlare och en dietist som ska gå igenom mitt matintag och skapa ett matschema utifrån mina behov. Det kommer bli asjobbigt att de ska gå igenom mina listor men jag vet att det är det enda sättet att få riktig hjälp på. Det är då jag kan göra förändringar för att på sikt våga äta all mat och lära mig lyssna på kroppens signaler och våga lita på kroppen igen. Jag kommer vara tvungen att följa matschemat till punkt och pricka för att detta ska ha effekt. På sätt och viss ska det bli skönt, men jag är jätterädd att de ska välja livsmedel jag är rädd för och som jag undviker. Å andra sidan är det ju just det jag behöver utsättas för, trots att hela kroppen å knoppen skriker NEJ... Det kommer bli en utmaning men som med all exponering vet jag att ångesten avtar med tiden ju mer jag utsätter mig för det jobbiga. Rädslor är till för att gås emot! 

Kram, Johanna 

Kommentera här: