Pizza på spenatbotten

Jag lagar alltid mat till mig själv. Fast att det bara är jag som ska äta allena lagar jag alltid mat från grunden. Jag gillar verkligen att laga mat. Det är en frizon från stress och ångest - att pyssla i köket. Avkopplande. Jag gillar att testa nya saker. Får inspiration från instagram, tidningar, real life och pinterest och så knåpar ihop det som passar mig eller följer receptet från punkt till pricka. 

Så var det med det här receptet. En pizza på spenatbotten. Jag var ute efter något att ta med mig till Gröna Lund igår som matsäck. En klassiker är ju sallad av olika slag, men jag ville ha något annat. Jag tillhör dem som tycker att pizza är gott kall dagen efter så när jag såg receptet på pizza med spenatbotten blev jag sugen på att testa. Originalreceptet innehåller ost men jag är ingen kung av ost - jag gillar verkligen inte ost så jag kombinerade två recept och resultatet blev mums. 

Pizzabotten 
70g bladspenat (färsk)
2 äggvitor 
2 tsk fiberhusk 
(Originalreceptet har 2dl riven ost istället för fiberhusk.)

Mixa sönder spenaten med en mixer. Tillsätt äggvitan och mixa lite till. Blanda i fiberhusken och låt smeten vila ca 20 min. 

Bred fett på ett bakplåtspapper och bred ut smeten på fettet, ca 0.5 cm tjockt. 

Grädda i ugnen 200° C i ca 20 min. 

Lägg på det du vill ha på pizzan så som tomatsås, kryddor och ost, och ställ in i ugnen igen. 

Lycka till! 


Jag hade tomatsås med olika sorters lök i, Svartpeppar, timjan, oregano, grön paprika, rödlök, kyckling och mozzarella på min pizza. 

Vill en göra egna tortillabröd - wraps - är detta ett utmärkt recept även till det. Gör samma smet men bred två bakplåtspapper med fett. Kavla ut smeten mellan bakplåtspapprena och grädda i ugnen med smeten där emellan. 

Smaklig måltid! 

Kommentera här: