Terapi, calisthenics och andra bullar

Bilder från snapchat ~ johanna_ua 

Ja det här är väl vad jag har gjort det senaste dygnet... 

Igår träffade jag min terapeut Eva för sista gången. Jag har gått hos henne sedan jag flyttade in på Lenagården i mars 2012. Jag hade möjlighet att fortsätta hos henne när jag flyttade från behandlingshemmet då hon då mera jobbade inom Landstinget, dock hade vi endast stödsamtal och ingen regelrätt behandling. Det var trots det guld värt och sedan jag fick en ny kontakt inom öppenvården har jag och Eva trappat ut vår behandlingskontakt. Det har varit vemodigt samtidigt som vi båda varit överens och klara med att hon inte kunnat hjälpa mig vidare. Hon och jag har gjort ett enormt jobb under den största delen av vår behandlingstid och det är jag väldigt glad och tacksam för! Nu väntar en ny fas i vår relation och för mig i min fortsatta behandling. Jag ser framemot bådadera. (Det kommer ett separat inlägg om min resa jag gjort de senaste åren och vart jag står nu.) 

Igår hann jag också med ett gympass på Friskis&Svettis. Jag har lagt upp ett nytt upplägg som jag tänkte träna en gång i veckan som komplement till medelpass, andra pass, jogg och/eller simning. Jag har alltid fascinerats av gymnastik och akrobatik, så när brorsan visade mig detta blev jag peppad att börja. Det är träning som passar mig. Calisthenics heter det. Det bygger på att en använder sin egen kropp som tyngd och innebär alltså funktionell träning där alla muskler i kroppen används. När en tränar mycket på gym med fasta maskiner blir en stark men de små musklerna glöms lätt bort och styrkan är svår att använda i vanliga situationer så som att bära matkassar. (Grovt generaliserat) Jag som egentligen gillar uthållig träning och framförallt kondition behöver ju också styrka och muskler. Jag har en tendens att känna mig för tung när jag tränar på gym och lyfter vikter. Jag orkar inte jogga som jag vill men samtidigt vill jag träna styrka. Med de kriterierna tror jag calisthenics passar mig ypperligt. För mig är det också viktigt att tänka lek när jag tränar och calisthenics är på många sätt lek. Jag hittade ett upplägg för nybörjare som jag tränade igår och det var både roligt, utmanande och svettigt. Kul!! 

Igår kväll var jag hem till Carro och Annas pappa. De ska ut och segla imorgon så de var i färd med att förbereda pizzabullar till lunch och Anna fick för sig att spontanbaka kanelbullar. Det luktade så gudomligt gott. Tyvärr kunde jag inte smaka då jag inte äter gluten pga ibs mage som reagerar starkt på just gluten. (Jag åt scones när jag kom hem istället bakade på bla mandelmjöl... ) Vi sjöng med i svenska sommarhits och Astrid Lindgrens klassiska visor, drack te och larvade oss. Ser framemot att segla med dem om två veckor. 

Kram, Johanna

Kommentera här: