Veckans träning

I måndags kände jag mig äntligen så pass pigg att jag orkade träna. Tänk vad tydligt kroppen signalerar när den orkar och inte orkar. Bara en vågar lyssna på den. Jag har ju tidigare aldrig lyssnat på min kropp så för mig är det läskigt och nytt, men jag lär mig hela tiden. Det jag upptäcker är att ju mer jag lyssnar på min kropp desto mer vill den samarbeta och prestera på ett sätt som jag tidigare bara drömt om. Underbart. Trots att jag idag har lättare att lyssna på kroppen vill tankarna inte riktigt att jag tar hänsyn till den. Jag är bara lat... har dålig karaktär. Kommer med undanflykter. Osv. Men vet ni? Jag har de senaste gångerna kroppen sagt en sak och tankarna en annan ändå lyssnat på kroppen (med hjälp av folk runt omkring mig). Jag har funderat ska jag träna, eller inte? Orkar jag? När kroppen senare har varit kry från förkylning eller fri från värkande ångest så har jag inte ens frågat mig själv om jag orkar träna eller inte. Då har träningen känts naturlig och självklar. Jag har nästan studsat iväg. Tanken på att cykla i motvind till gymmet har inte varit ett särskillt stort problem. Inget lockande, men träningspasset har lockat. I takt med att jag vågat lyssna mer på kroppen kan jag känna när den vill och behöver träna och när den säger nej. Gränsen för nej är inte längre totalt utbränd. Gränsen för nej är mer hälsosam och förebyggande. Jag är glad att jag vågat lyssna mer kroppen och jag är glad att jag mer och mer närmar mig ett samarbete mellan kropp och knopp. Så som det ska vara vid hälsa. 

Sen har ju mitt ökat och tillräckligt intag av mat också bidragit till att kroppen orkar mer och att det är lättare för tankarna och kroppen att samarbeta. Så kom ihåg att ät tillräckligt!! Både kroppen och knoppen behöver näring och bränsle. 

Den här veckan har jag varit på två nya anläggningar. Kul med förnyelse!

Måndag: Jag hade tänkt gå på ett medelpass men halsen sved lite så jag skippade flåset och gick till F&S nyöppnade lokaler på Fyrishov. Jag satsade på ett pass med lätta vikter och mycket teknik. 
Pass A. 
Knäböj Jag kommer ända ner i sittandes på huk utan vikter så jag satsade mycket på att ta mig så långt ner som möjligt med bra rygg.
Trästången 20 reps.
20kg 3x5 reps
30kg 3x5 
Frontböj 
20kg 3x5 reps
Bänkpress
20kg 1x5 reps
30kg 1x5
25kg 3x5  
Frivändningar
15kg 3x5
20kg 3x5

Tisdag: Jag och en kompis var på Core på Ekeby. Jag har aldrig varit på Ekeby tidigare så det var roligt. Passet var ok. Lite snabba byten mellan övningarna. Jag hade gärna gjort varje övning iaf två gånger för att få in tekniken. Det kändes också som atr väldigt mycket fokus i passet låg på benen. I balansövningarna involveras ju bålen hur vi än beter oss, men jag hade velat ha fler övningar där det sög i bålen, så där som det kan göra i benen tex. Jag ska nog testa fler corepass i framtiden, men kanske inte just det. 

Onsdag: Medelpass. Mitt favvopass. Med Monika. Älskar det! Mina lår var sjukt trötta efter gårdagen men jag måste säga att jag ändå var rätt nöjd. Monikas pass är precis i min smak. Ren och skär träningsglädje. 

Fredag: Spinning 55min. Svettkalas utan dess like like. Gillar den ledaren som det visade sig vara. Ok musik och bra drag i salen. Jag la på mer motstånd vilket kändes. Mitt hår var så blött efteråt att jag började fundera om det regnade ute... spinning känns som en rolig utmaning och det är bra träning för mig som har en tendens att jämföra mig med alla andra att inte kunna göra det. Det går ju inte att se vilket motstånd de andra har. Inte heller går det att registrera sitt egna motstånd. Dock kan jag tänka att en lär sig vart en brukar ligga och hur det känns men det finns inga siffror att haka upp sig på. Me like. 

Tränar du alltid samma pass varje vecka eller förnyar du dig något? 

Johanna 

Kommentera här: