Varför tränar du?

I helgen läste jag en artikel i expressen som handlade om träningshetsen och att vara duktig. Nedan är länken till artikeln:

http://www.expressen.se/debatt/du-blir-duktig-forst-nar-du-tranar/ 

Jag har en ätstörning och har i många år tränat för att ätstörningen tvingat mig till det. Jag kan fortfarande ha de tendenserna även om jag inte längre kan pusha mig själv att löpa 15km på tom mage eller göra massa styrkeövningar när ångesten är som värst. 

När jag läst artikeln började jag fundera på varför jag tränar. Jag följer många bloggar och instagramkonton där träning är en stor del av deras liv. Det blir lätt att jag tar deras förhållande till träning som normativt och "som det ska vara". Jag glömmet bort att fråga mig själv vad jag vill och varför. För oavsett vad alla andra gör och säger så är min mening det viktigaste för mig, så länge det inte är skadligt. 

Jag tänkte dela med mig av mina anledningar till att jag tränar. För det finns mer än ätstörningen som styr mitt träningsbehov. 
☆ Jag har alltid haft ett stort rörelsemönster och känner i hela kroppen att jag vill röra på mig. Vardagsmotion kan räcka långt. Jag blir väldigt rastlös annars och känner i hela kroppen att jag har överskottsenergi jag behöver göra av med.
☆ De fysiska effekterna som träning har i lagom mängd har bra verkan för mitt dåliga mående och jag får på så sätt mer motståndskraft och energi att ta hand om och balansera allt det jobbiga.
☆ Jag gillar att svettas. Jag tycker att träning är så vansinnigt roligt. Efter ett roligt träningspass kan jag gå runt och småle för mig själv i flera dagar. Jag kan egentligen inte förklara vad det är som är så roligt med att svettas och träna. Men det är som att "jag går igång på det". Lyckorus! (Imorgon kommer ett inlägg om andra saker jag går i gång på och som jag fick möjlighet att ta del av i helgen.) 

Det viktiga i motion är att en gör det en gillar. Oavsett hur eller vad andra tränar. Finner du långsiktigt hållbara argument för att träna/motionera/röra på dig så gör bara det du tycker är roligt. Ett gympass, crossfit, spinning, gruppträning, dans, simning, skidor, fotboll, hugga ved, krafta/räfsa löv, promenad, med mera med mera... listan kan göras oändlig. Det viktiga är att du gör det utifrån dina förutsättningar och ett sunt tänk. 

Och du är INTE sämre för att du inte tränar/rör på dig! Alla beteenden (tankar och ageranden) har orsaker som om en skulle titta på objektivt inte går att döma. Därför är du inte mer duktig om du tränar. Varför skulle du vara det? 

Bilder från Steg 1 F&S utbildning 2009



Ta hand om er och kom ihåg att lyssna på er själva! 
Kram, Johanna.

Ps. Själv har jag ställt in träningen idag. Min förkylning vill inte ge med sig och jag är idag tröttare än tröttast. Ligger på sängen och ser på film och tänker fortsätta med det resten av kvällen.

Kommentera här: