Kära pappa

Många delar kortfilmen "kära pappa" på Facebook. Jag såg den för en lite stund sedan och egentligen blev jag inte särskillt berörd. Varför är kanske för att jag skjuter ifrån mig. Det blir för jobbigt att ta in på riktigt. Oavsett om det berör eller inte så innehåller filmen ett viktigt budskap - att sluta bruka våld och sexuella trakasserier mot unga flickor och kvinnor. Att det är viktigt att ingripa. 

Kortfilmen "kära pappa"
https://youtu.be/rknZ9qWh7n0

När jag var 5 år blev jag utsatt för ett sexuellt övergrepp. Det var en gång. "Bara". Men det var en gång för mycket. Jag lever än idag med sviterna efter den händelsen. Jag upplever ett äckel över mig själv som inte går att beskriva på annat sätt än att jag är äcklig och har ett fettlager runt hela kroppen. Fett som kanske inte syns, men jag känner det och är livrädd att andra ska upptäcka detta äckel. Äcklet i sig är en orsak till min ätstörning och till varför jag har svårt att ta i mig själv; smörja in mig till exempel. Jag har aldrig vågat inleda en sexuell/intim relation. Jag har varit och är fortfarande, dock i mindre utsträckning, rädd för att umgås med män i allmänhet. Det sexuella övergreppet har påverkat mig så pass mycket att symtomen hindrar mig från att studera, gå på större fester, känna tillit och göra spontana saker. 

Den man som förgrep sig på mig försatte mig i mer eller mindre livslångt lidande. Det är 21 år sedan det hände mig. Jag har dock inte genomgått någon behandling specifikt för detta ännu. Men oavsett så har jag haft 21 år av stort lidande. Det önskar jag inte ens min värsta fiende. 

Jag ska berätta för er hur jag reagerar när jag håller en man i handen. Jag ska göra det för att ni ska få en inblick i vad våld, sexuella trakasserier och/eller sexuellt våld kan göra med en. 

När jag håller en man i handen stelnar jag till inombords. Jag börjar frysa. Må illa. Spänner tårna. Äcklet jag beskrev ovan infinner sig och det blir jobbigt att öppna munnen för jag är rädd att något ska komma in. Helst vill jag springa därifrån. Jag vill fly. Jag kallsvettas. Det kryper i hela kroppen. Det är tyngre att andas. Jag vill lägga mig ner på marken och inte röra mig. Jag får tunnelseende och blir knäpptyst fram till att situationen är över. Efteråt börjar jag gråta och vill skära bort fettet runt kroppen. Hinnan som inte finns men som jag känner. Jag vill tvätta händerna många gånger om och jag upplever att det finns ett lager fett på fingertopparna. Jag blir också väldigt trött. 

Så snälla ni, agera mot och säg NEJ till våld, sexuella trakasserier och sexuellt våld! 

Kram Johanna 

Kommentera här: