FODMAP

Idag är artikeln publicerad i Dalarnas Tidningar. Bilder de hade valt var väl inte den bästa men men... Jag får bjuda på det. 

Igår skrev jag att jag bakat FODMAP-fritt bröd. Jag tänkte förklara FODMAP för er. 

Jag har under många år haft problem med reflux, läckage på magmunnen. Det har gjort att jag fått lära mig vad som fungerar för min mage och inte. Till exempel kan jag inte tugga tuggummi, dricka juice, kolsyra, alldeles för fet mat eller för fettsnål mat och jag måste äta regelbundet. Jag kan tumma på dessa men inte när jag är mer stressad eller ska ha mens. Jag har under våren börjat misstänka att det är något mer eller något annat som spökar med magen för illamåendet som refluxen kan ge blir inte bättre trots att jag tar till mina små knep. Jag har inte kunnat bajsa på flera veckor, eller så har jag som vanligt gått på toa 3-5 ggr/dag. Jag har haft ont och varit extremt gasig. Jag mår illa varje dag och min mage är uppsvälld varje kväll eller efter en måltid. Det spänner och är obehagligt. Tillslut börjar jag kallsvettas och får ont i armarna. För mig kan det lika bra vara ångest, men det kan också vara orsakat av magen. Det är iallafall så jag och min psykolog resonerar för tillfället. Jag var först hos en läkare som undersökte mig och sa att jag kan ha IBS. Jag fick då kontakt med en dietist på min vårdcentral, som jag träffat tidigare angående refluxen. Dietisten föreslog att jag ska testa FODMAP-fri kost under 6 till 7 veckor för att se om det kan hjälpa mig. 

Vad är då FODMAP?

Uttrycket FODMAPs kommer ursprungligen ifrån forskaren och dietisten Sue Shepherd som uppfann dieten. Hon insåg att FODMAPs dieten hjälpte upp till 75 % av sina patienter att minska sina IBS symtom.

FODMAPs står för fermenterbara Oligo-, di-och mono-sackarider, och polyoler. FODMAPs omfattar alla kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Genom att konsumera livsmedel med hög FODMAPs så leder det till en ökad volym av vätska och gas i tunntarm och tjocktarm, vilket resulterar i symtom som buksmärtor, gas och uppblåsthet.

De kortkedjiga kolhydraterna som innefattar Hög FODMAPs finns i många av våra vanliga livsmedel. Genom att använda livsmedel som innehåller låg FODMAPs och utesluta mat med hög FODMAPs så kan du hantera din IBS och minska dina IBS symtom.

FODMAPs delas upp i följande fyra kategorier och inkluderar:

Laktos (även känd som mjölksocker, som finns i mjölk, yoghurt och glass)
Fruktos (även känd som frukt socker, som finns i frukt, hög majssirap, honung och agave sirap)
Sorbitol, mannitol och andra "-ol" sötningsmedel (finns i vissa frukter och grönsaker samt vissa typer av sockerfri godis)
Fruktaner (en typ av fibrer som finns i vete, lök, vitlök och cikoriarot)
GOS (en typ av fibrer som finns i bönor, hummus och sojamjölk) grönsaker och honung.

Från och med i tisdags tog jag bort alla livsmedel som innehåller höga FODMAPs och jag kan redan märka skillnad. Jag mår inte illa hela tiden. Har inte ont från strupen och ner till troskanten. Jag är inte lika sväld och jag kan bajsa när jag är bajsnödig. Att jag inte mår illa och har ont gör att jag också slipper kallsvettningarna, huvudvärken och värken/obehaget i armarna. Så skönt! 

Viktigt att komma ihåg för er som, liksom jag, bråttas med en ätstörning är att detta är styrt av andra faktorer än ätstörningen. 
Jag gör detta i samråd med min psykolog, läkaren och dietisten. (Och de känner till min ätstörningsproblematik mycket väl.) 

Nedan följer en lång lista på de livsmedel jag inte äter. 

Cashewnötter 
Pistagenötter 
Mandel (kan äta max 10st)
Hasselnötter  (kan äta max 10st)
Alkohol 
Kaffe med koffein
Vissa tesorter 
Socker (går bra, men ingen större mängd)
Godis
Chips
Laktos
Ingen typ av glass (inte ens laktosfri)
Ricotta
Mjukost
Färskost
Skummjölkspulver 
SojamjölK
Mjölkchoklad
Mascarpone 
E420 Sorbitol 
E421 Mannitol 
E953 Isomalt 
E965 Maltitol, maltitolsirap 
E967 Xylitol
E407 förtjockningsmedel 
Bulgur
Couscous 
Korn 
Råg 
Vete 
Allt med gluten (kan äta veteproteinet)
Nudlar
Äggnudlar 
Havregryn ( kan äta max 25g ) 
Panerad mat 
Avokado 
Blomkål 
Broccoli 
Brysselkål 
Butternut-pumpa 
Bönor och baljväxter 
Fänkål 
Kronärtskocka 
Lök (rödlök, det vita på purjolök, gul lök, vitlök)
Lökpulver
Vitlökspulver
Majs
Rödbeta 
Savoykål 
Selleri
Soja
Sockerärtor 
Sparris
Svamp
Sötpotatis 
Ärtor
Vitkål
Grönkål
Tomat (kan äta max 80g)
Aprikos
Björnbär 
Banan (kan äta max 80g inte fullt så mogen)
Dadlar 
Fikon 
Granatäpple 
Grapefrukt
Katrinplommon 
Konserverad frukt 
Körsbär 
Litchi 
Mango 
Nektarin 
Persika 
Plommon 
Päron 
Sharon 
Vattenmelon 
Äpple 
Honung 
Ananas ( kan äta max 80g ) 
Clementin ( kan äta max 1-2st)
Torkad frukt (kan äta max 1 msk)
Russin (kan äta max 1 msk)
Vindruvor (kan äta max 10st)
Helst inte mer än två frukter per dag.

När jag lagade mat tidigare i veckan hade jag i kinesisk soja, vilket enligt FODMAPappen skulle vara ok. Så när jag höll i en msk läser jag på innehållet och ser att den innehåller vetemjöl. Suck! Men jag åt det ändå och kommer att äta de resterande matlådorna, men det är så lätt att missa. Samma gäller tesorter. Jag kommer inte dricka teer som innehåller frukt och grönsaker som jag inte ska äta. 

Hittills har det gått bra, men det är svårt att fika ute tex. Har de koffeinfritt kaffe går det bra, med laktosfri mjölk men annars är det svårare. Jag tar alltid med mig mellanmål när jag ska iväg för det är inte så enkelt. E-nummer och sockeralkoholer gömmer sig lite varstans, liksom lök och lökpulver. E407 finns också här och var. Soja likaså. Men det har bara gått knappt en vecka, jag lär mig hela tiden.

Kommentera här: